Jak i gdzie kupić domenę internetową? Zakup domeny KROK PO KROKU. Instrukcja rejestracji i konfiguracji domeny.

Zakup domeny

Chcesz stworzyć własną stronę internetową dla siebie lub swojej firmy? To doskonały pomysł! Witryna jest dobrą metodą na promocję swoich produktów i usług w sieci. W ten sposób dotrzesz do nowych odbiorców i zyskasz szansę na zwiększenie swoich zysków. Aby jednak do tego doszło, musisz się do tego odpowiednio przygotować. Na samym początku rozważ rejestrację domeny. To nazwa strony, którą wykupuje się na pewien czas. Wpisując ją w pasek przeglądarki, użytkownicy będą trafiali na Twoją stronę. Sprawdźmy, jak kupuje się domenę internetową krok po kroku. Na co trzeba w czasie tego procesu zwrócić szczególną uwagę?

Domena internetowa – na czym polega jej zakup?

Powszechnie mówi się o „kupowaniu domeny”, ale jest to pewne uproszczenie. W praktyce bowiem bardziej pasowałoby tu określenie „wynajmu” lub „dzierżawy”. Wynika to z faktu, że proces rejestracji domen pozwala jedynie na ich „zarezerwowanie” na jakiś czas. Najczęściej umowy są zawierane na rok, Można jednak podpisać je na dwa, pięć czy nawet dziesięć lat od razu. Często przy dłuższym terminie obowiązywania kontraktu usługodawcy oferują zniżki.

Przez cały czas obowiązywania umowy, masz własną domenę. Oznacza to, że nikt inny nie może z niej korzystać. Po wpisaniu jej adresu w pasek przeglądarki, wywołane zostanie Twoje miejsce w sieci. Najczęściej jest to strona internetowa, ale może być też np. aplikacja czy sama poczta e-mail. Gdy kontrakt dobiegnie końca, konieczne jest odnowienie domeny, by móc dalej z niej korzystać. Jeśli tego nie zrobisz, ktoś będzie mógł ją kupić. To może z kolei przynieść spore kłopoty Twojej firmie.

Gdzie można kupić domenę internetową?

Podkreślmy, że domeny w każdym serwisie są takie same i różnią się tylko ceną. Oznacza to, że kupić je możemy gdziekolwiek, kierując się wyłącznie kosztami. Najczęściej oferowane są one przez:

  • firmy zajmujące się wyłącznie rejestracją domen;
  • firmy proponujące kompleksowy hosting strony WWW wraz ze wszystkimi usługami dodatkowymi.

Pamiętaj, że Twoja strona WWW nie musi mieć serwera i domeny wykupionych w tym samym serwisie. Zawsze możliwy jest np. transfer domeny w miejsce z atrakcyjniejszymi pakietami cenowymi. Bez problemu przeniesiesz ją po czasie np. do firmy o lepszej ofercie dla nowych klientów.

Nie jest ważne, w jakim serwisie dokonasz zakupu. Domena zawsze działa tak samo, istotne są jednak informacje o niej. Przed zakupem dokładnie sprawdź jej historię, a następnie porównaj oferty i wybierz najlepsze ceny. Czasem warto skontaktować się też z biurem obsługi klienta. Wypytaj np. o perspektywę rejestracji na dłuższy okres, nawet jeśli takiej opcji nie ma w ofercie. Może przynieść Ci to spore oszczędności.

Ile kosztuje rejestracja domeny internetowej?

Wspominaliśmy, że niezwykle ważna jest cena. Co istotne, dotyczy to stawek:

  • za rejestrację nowej domeny;
  • za przedłużenie domeny;
  • za usługi związane z transferem domeny.

Nazwy domeny wszędzie wyglądają tak samo. Niezależnie od serwisu, listy zajętych i wolnych adresów są identyczne. Różne natomiast są ich ceny. Zawsze przed zakupem porównaj stawki oferowane przez różnych usługodawców. Jeśli interesuje Cię nowa domena, to możesz liczyć na tanie domeny (koszty rejestracji). Zwykle proponowane są na rok. Ich ceny mogą być kilkukrotnie niższe niż w przypadku zawierania kolejnego kontraktu.

Przedłużenie domeny najczęściej kosztuje więcej niż założenie nowej. Wysokość podwyżki zależy od serwisu. Może to przynieść znaczne straty i zaburzyć budżet Twojej działalności. Nie możesz znaleźć informacji na stronie? Zawsze zapytaj biuro obsługi klienta o warunki kontynuacji umowy w danym serwisie. Lepiej wiedzieć od razu, czy np. po roku będzie trzeba szukać nowego usługodawcy.

Różnie wyglądają usługi związane z transferem domeny. Opcję tę proponują m.in. hostingodawcy, u których możesz od razu stworzyć swoją stronę. W ich serwisach często proponowany jest zakup domeny, ale ceny bywają niekorzystne. W takim przypadku możesz zarejestrować ją w mniejszym i tańszym serwisie, a następnie przenieść. Sprawdź jednak zawsze koszty transferu. Niektóre hostingi za przeniesienie (lub nawet samą możliwość transferu) pobierają opłaty. Czasem są one tak wysokie, że kupienie tańszej domeny przestaje mieć jakikolwiek sens.

Cena domeny zależy od kilku rzeczy. Najważniejsze wśród nich są natomiast dwa aspekty:

  • serwis, w którym dokonujemy rejestracji;
  • rozszerzenie domeny.

Standardowe domeny .pl najczęściej kupisz już za kilka lub kilkanaście złotych za pierwszy rok. Potem cena ta wzrosnąć może przy po odnowieniu do kilkudziesięciu złotych. Domeny globalne, takie jak .com, są nieco droższe. Ich rejestracja kosztuje ok. 20-50 zł. Najtańsze są domeny regionalne, np. waw.pl. Zarejestrujesz je nawet za 3-4 zł, a przedłużysz ważność za kilkanaście złotych. Najdroższe są rozszerzenia unikalne, m.in. .tech albo .ninja. Ich ceny często przekraczają 150 zł.

Jak wybrać nazwę domeny internetowej?

W znacznym uproszczeniu, domena jest nazwą Twojego miejsca w internecie. Po jej wpisaniu serwery wywołują np. stronę WWW, pocztę czy aplikację. Nie będziemy w tym artykule analizować jednak tego, co to jest i jak działa domena. Skupimy się za to na warstwie wizerunkowej, w której dobra nazwa odgrywa bardzo istotną rolę.

Przede wszystkim nazwa domeny musi być:

  • łatwa do zapamiętania;
  • łatwa do wpisania;
  • czytelna;
  • związana z firmą, nazwą firmy, usługą, produktem.

Wybierz nazwę, która w oczywisty sposób będzie nawiązywała do prowadzonej przez Ciebie działalności. Dzięki temu klienci nie będą mieli problemu, by do niej trafić. Istotne też, by brzmiała poważnie i profesjonalnie. Nie stosuj skomplikowanych znaków, niecodziennych układów liter czy długich zbitek wyrazów. W końcu chodzi nam o to, by odbiorcy sami wpisywali nazwę serwisu w paski przeglądarek. Nie zrobią tego, jeśli nie będą potrafili jej przeczytać i zapamiętać.

Pamiętaj, że dana domena może być przypisana tylko do jednego użytkownika. Niektóre nazwy, które Cię interesują, mogą być przez to już zajęte. Serwis, w którym rejestrujesz usługę, na pewno poinformuje Cię o takiej sytuacji. Być może konieczne będzie wybranie innego rozszerzenia albo rozważenie lekkiej modyfikacji nazwy.

Adres domeny – jakie rozszerzenie wybrać?

Kolejną kwestią – współgrającą z nazwą domeny – jest jej rozszerzenie. Chodzi o krótką część po ostatniej kropce. Najczęściej używane są domeny krajowe, z powszechnie znaną końcówką .pl. Oprócz nich natomiast wybrać możesz również np.:

  • domeny globalne, np. .net, .com, .info;
  • domeny regionalne, np. waw.pl, malopolska.pl, opole.pl;
  • domeny unikalne, np. .expert, .pizza, .online.

Jak widzisz, różnorodność rozszerzeń jest dość duża. Najważniejsze jednak jest dostosowanie ich do rodzaju Twojej działalności. Jeśli prowadzić firmę w Polsce, to domeny globalne raczej nie będą Ci potrzebne. Opierając się na lokalnej działalności, dobrym pomysłem może być domena regionalna. Rozwiązanie unikalne natomiast może wpisać się w charakter Twojej działalności. Możliwe jest nawet znalezienie końcówki związanej z zawodem, który wykonujesz.

Uniwersalne rozwiązanie to domena krajowa .pl. Najczęściej jest ona stosowana intuicyjnie przez użytkowników i zapada w pamięć. Dzięki temu często polecana jest dla serwisów, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę w sieci. Żonglując nazwami domen, weź też pod uwagę ceny poszczególnych rozszerzeń. Wybierz tę opcję, która wpisuje się w Twój biznesplan i kosztorys.

Jak kupić adres internetowy? Instrukcja krok po kroku

Najczęściej zadawane pytania dotyczące kupna domen dotyczą samego procesu rejestracji. Przyjrzyjmy mu się więc bliżej i sprawdźmy, jak wygląda zakup nazwy strony krok po kroku. Na szczęście nie jest to skomplikowane. Poradzą sobie z tym nawet osoby, które nie są zbyt biegłe w kwestiach informatycznych.

1. Porównaj oferty

Pierwsza kwestia związana jest nie z samą rejestracją, a z poszukiwaniem najlepszej oferty. Wspominaliśmy już, że nie jest istotne miejsce zakupu domeny, bo wszędzie są one takie same. Znajdź więc serwis, który domeny oferuje w najniższych cenach. W internecie jest wiele porównywarek i witryn oferujących analizę poszczególnych ofert. Uwzględniają one zwykle zarówno stawki za rejestrację nowej domeny, jak i jej przedłużenie.

Ta druga opcja jest szczególnie istotna. Zapewne będziesz korzystać ze swojej domeny dłużej niż tylko przez rok. Często użytkownicy wiążą się z daną nazwą nawet na kilka czy kilkanaście lat. Przyzwyczajają się do nich zresztą też odbiorcy. Nie komplikuj życia zarówno sobie, jak i potencjalnym klientom. Postaw na nazwę, której za jakiś czas nie będzie trzeba zmieniać ze względów finansowych.

2. Sprawdź historię domeny

Kolejnym krokiem jest sprawdzenie historii domeny. Ma ona znaczenie np. przy pozycjonowaniu witryny. Wystrzegaj się nazw, które w przeszłości skrywały kontrowersyjne serwisy, takie jak np.:

  • erotykę;
  • content bardzo niskiej jakości;
  • treści zapleczowe;
  • charakter spamerski.

Taka przeszłość może sprawić, że algorytmy Google nie będą dla Ciebie przychylne. Często w takiej sytuacji nie pomoże nawet prowadzenie rzetelnego serwisu. Historię domeny, którą chcesz zarejestrować, sprawdzisz np. na stronie Who.is. Wystarczy tylko, że wpiszesz w okienku nazwę interesującej Cię domeny.

Serwis Who.is

System błyskawicznie i za darmo przedstawi wszystkie informacje na temat danej domeny. Poznasz szczegóły i datę jej rejestracji, a także serwis, w którym miało to miejsce.

Whois dla domeny HostingSerwerow.pl

Na tej podstawie uda Ci się ustalić, czy i jaką przeszłość miała domena, którą chcesz kupić. Starsze nazwy teoretycznie mają niewielką przewagę przy pozycjonowaniu. Musi być to jednak przeszłość „wysokiej klasy”. Dobrze też, jeśli kiedyś na danej domenie był już serwis o zbliżonej tematyce do tego, który planujesz Ty.

Dokładną historię domeny, także kilka innych parametrów do sprawdzenia (wymowę domeny na głos, sprawdzenie zarejestrowanych znaków towarowych, sprawdzenie w Google itd.) znajdziesz także w narzędziu .dotisto oferującym wyszukanie i zakup domeny.

Co z domenami, które nie mają historii i nigdy nie było na nich żadnej strony? Nie jest to dla Ciebie ani dobra, ani zła informacja. W takiej sytuacji po prostu startujesz od zera. Wiarygodność domeny i serwisu musisz budować samodzielnie, np. wysokiej jakości treściami.

3. Rejestrujemy domenę internetową

Mamy wybraną już nazwę domeny, rozszerzenie, a także sprawdziliśmy jej historię. Skoro wszystko jest w porządku, czas rozpocząć rejestrację w serwisie oferującym najlepsze ceny. My posłużymy się tu przykładem SeoHost. To usługodawca proponujący najlepsze ceny domen na rynku.

Po wejściu na stronę Seohost.pl wybieramy zakładkę domeny, gdzie do naszej dyspozycji jest:

  • wyszukiwarka domen;
  • cennik domen;
  • transfer domen.

Nas interesuje wyszukiwarka, która pozwoli na rejestrację nowej nazwy. Wpisujemy ją w okienko na środku strony i rozpoczynamy sprawdzanie dostępności. Nam za przykład posłuży domena „nazwadomeny.pl”.

Wyszukiwarka domen w Seohost

System generuje cennik i szereg propozycji alternatywnych. Wyraźnie zaznaczone zostało, jakie nazwy są już zajęte. Pozycje widoczne jako wolne możemy od razu zarejestrować.

Wyniki wyszukiwarki domen Seohost

Nasza domena już istnieje. W takiej sytuacji możemy więc wybrać inne rozszerzenie niż .pl lub zdecydować się na lekką modyfikację nazwy. Gdy już znajdziemy rozwiązanie satysfakcjonującą nas opcję, naciskamy przycisk „DO KOSZYKA”. Następnie możemy przejść od razu „DO KASY” lub kontynuować zakupy.

Dodawanie domeny do koszyka w Seohost

Jeśli chcesz przejść do kasy i dokonać zakupu domeny, konieczne będzie założenie konta w serwisie. Nie trwa długo, jest natomiast konieczne, by przypisać do Ciebie konkretną domenę. Zyskasz w ten sposób też dostęp do panelu klienta, z poziomu którego możesz zarządzać swoją domeną. Proces rejestracji nie jest skomplikowany i przebiega bardzo sprawnie. Musisz tylko podać swoje dane, takie jak:

  • imię;
  • nazwisko;
  • numer telefonu;
  • e-mail
  • hasło do serwisu.
Rejestracja w Seohost

Po zaakceptowaniu niezbędnych zgód, Twoje konto zostanie utworzone. Wtedy też system przekieruje Cię do Twojego koszyka. Tam już tylko potwierdzasz zakup, wybierasz metodę płatności i zamówienie zostaje zrealizowane. Tym sposobem domena dostępna jest już wyłącznie dla Ciebie. Możesz swobodnie rozpocząć budowanie na niej np. swojej strony internetowej czy innego miejsca w sieci.