Co to jest hosting reseller? Jak i ile można na nim zarobić? Analiza na konkretnym przykładzie oferty i wyliczenia.

Hosting reseller

Co to jest hosting reseller i ile można na nim zarobić? Na to rozwiązanie decyduje się coraz więcej webmasterów, agencji i nie tylko. Sprawdziłem więc, jak dokładnie działa ta forma biznesu i ile można na niej zarobić, na przykładzie oferty SeoHost.

Hosting reseller to specyficzny typ usługi, skierowany tylko do ściśle określonego grona odbiorców. Jego wykorzystanie jest bowiem dość ograniczone, ale może przynieść wiele korzyści. Zależnie od przeznaczenia, może np. zastąpić hosting współdzielony dla osoby prywatnej lub stanowić źródło powiększenia dochodów przedsiębiorcy. Aby jednak tak się rzeczywiście stało, trzeba wiedzieć, w jaki sposób z niego korzystać.

Postanowiłem dokładniej przyjrzeć się możliwościom reseller hostingu i przybliżyć Ci jego działanie. Pod uwagę wziąłem nie tylko jego charakterystykę „techniczną” i możliwość dostosowania do indywidualnych potrzeb. Skupiłem się także na aspekcie biznesowym i tym, ile można potencjalnie zarobić, obsługując swoich klientów przy użyciu tego rozwiązania. Za podstawę do analizy posłużyła mi oferta firmy hostingowej SeoHost.

Czym jest hosting reseller?

Hosting reseller jest to usługa odsprzedaży usług hostingowych od firmy hostingowej klientowi końcowemu. W praktyce więc po prostu między właścicielem hostingu a właścicielem strony internetowej pojawia się trzecia osoba – pośrednik.

Reseller hostingu oferuje odbiorcom dostęp do usług serwerowych i hostingowych. Zamiast jednak dysponować własnymi maszynami, proponuje sprzęty należące do innej firmy. Mimo to jednak na fakturach, które wystawia swoim klientom, widnieją jego dane, a nie pierwotnego właściciela serwera. Osoba ta w ten sposób poszerza swoją ofertę. Jednocześnie minimalizuje przy tym koszty inwestycji, związane ze stworzeniem własnego zaplecza serwerowego.

Na hostingu reseller możesz stworzyć każdy rodzaj serwisu WWW – zarówno blog, jak i sklep czy portal internetowy. Jest to głównie rozwiązanie o charakterze komercyjnym, choć oczywiście mogą skorzystać z niego również osoby prywatne. Pomaga bowiem w zwiększeniu ochrony witryn, odseparowując je od siebie. Dzięki temu nawet zawirusowanie jednej z nich nie wpłynie na pozostałe. To opcja dobra zarówno dla Twoich użytkowników, jak i dla Ciebie, jeśli dysponujesz wieloma stronami internetowymi.

Kto może być dostawcą reseller hostingu?

Jak wspominałem, z hostingu reseller skorzystać mogą zarówno przedsiębiorstwa i osoby prowadzące działalność gospodarczą, jak i użytkownicy prywatni. Wszystko bowiem zależy od tego, w jaki sposób chcesz wykorzystać możliwości tej usługi.

Korzystanie z hostingu reseller pozwala poszerzać swoją ofertę i proponować użytkownikom kompleksową usługę. Z tego względu często sięgają po to webmasterzy, agencje i freelancerzy zajmujący się budowaniem stron internetowych. W ten sposób proponują potencjalnym klientom np. zaprojektowanie i wdrożenie witryny, a także ich hosting i późniejszą obsługę.

Możesz tworzyć w ramach tego rozwiązania własne pakiety hostingowe. Samodzielnie określisz ich parametry, a także ceny. Następnie sprzedasz je swoim klientom, wraz z indywidualnymi dostępami do panelów, w formie kompleksowej usługi. W ten sposób – mimo tego, że za hosting reseller będzie trzeba zapłacić – ostatecznie i tak będziesz w stanie na tym zarobić.

W jaki sposób skorzystać z hostingu reseller jako osoba prywatna, do własnych celów? W wielu przypadkach jest to rozwiązanie znacznie bardziej opłacalne niż tradycyjne usługi hostingowe. Sprawdzi się w przypadku osób, które posiadają wiele serwisów czy aplikacji internetowych. ponieważ:

  • pozwala na zarządzanie wieloma domenami, serwisami, pocztami i aplikacjami z poziomu jednego panelu administracyjnego,
  • separacja kont gwarantuje ich bezpieczeństwo (gdy jedna zostanie zainfekowana, pozostałym nic się nie stanie),
  • każde z kont ma przydzielone własne zasoby (obciążenie generowane przez jedną witrynę nie wpłynie negatywnie na działanie pozostałych).

Hosting resellerski a programy partnerskie

Hosting reseller często bywa mylony z różnego rodzaju programami partnerskimi. Te ostatnie rzeczywiście wielu hostingodawców przygotowuje dla swoich klientów. Najczęściej natomiast opierają się na systemie poleceń i odesłań do ich usług. W zamian za to – po opłaceniu danego produktu przez klienta – „partner” otrzymuje określoną zapłatę. Może to być procent od ogólnej stawki sprzedaży czy z góry ustalona kwota, np. w odniesieniu do danego zakupu.

Usługi hostingowe typu reseller działają na nieco innych zasadach. Fakt, że w tym przypadku również w pewien sposób „współpracujesz” z hostingodawcą. Z perspektywy biznesowej jednak głównie odsprzedajesz jego produkt, czyli:

  1. płacisz mu za usługę (wybrany przez Ciebie pakiet hosting reseller),
  2. otrzymujesz do niej dostęp,
  3. personalizujesz ją, by była zgodna ze swoją marką,
  4. ustalasz własne pakiety hostingowe, warunki i ceny,
  5. sprzedajesz je swoim klientom, podając na fakturze swoje dane.

W praktyce więc Twoich odbiorców nawet nie interesuje, na czyim serwerze przechowują swoje dane. Jednocześnie nadal utrzymujesz oczywiście kontakt z głównym hostingodawcą, wraz z nim zapewniając produkty i usługi, których oczekuje użytkownik końcowy.

Na czym skupić się, wybierając usługi hostingowe typu reseller?

Rozglądając się za hostingiem reseller, trzeba wiedzieć, na jakie aspekty ofert zwracać szczególną uwagę. Od tego zależy w końcu opłacalność całego przedsięwzięcia. Oczywiście, aby to rzetelnie ocenić, musisz też najpierw wiedzieć, czego dokładnie potrzebujesz. Dzięki temu Twoi klienci dostaną niezawodną usługę, z której będą zadowoleni. Ty również w ten sposób unikniesz niepotrzebnych kłopotów, które mogłyby wyniknąć ze źle dobranego pakietu czy skorzystania z propozycji nierzetelnego sprzedawcy.

Przede wszystkim więc oceniając firmę zwracającą się do resellerów hostingów, ważne są:

  • odpowiednie zabezpieczenia – ochrona plików przesyłanych na serwery to absolutna podstawa. Mowa tu zarówno o skanowaniu transferowanych danych, jak i wychwytywaniu tych, które są zainfekowane;
  • bezpieczeństwo serwerowni – serwer, z którego będzie korzystał Twój klient, musi być dobrze chroniony. Wskazane, by centrum danych, w którym się znajduje, było położone w bezpiecznym miejscu. Powinien ponadto gwarantować kilka niezależnych złącz internetowych oraz niezależne źródła zasilania. Ważne, by korzystał z nowoczesnych i wydajnych maszyn, a wszystkiego pilnował system alarmowy i przeciwpożarowy;
  • wysoki uptime – to parametr określający bezawaryjny czas działania serwera. Im wyższy wynik procentowy, tym lepiej;
  • warunki konta – im lepsze będzie miało Twoje konto, tym atrakcyjniejszą ofertę przedstawisz swoim klientom. Sprawdź limity i ograniczenia narzucane przez Twojego usługodawcę, dotyczące np.:
    • bazy danych,
    • liczby adresów e-mail,
    • liczby domen i subdomen,
    • transferu,
    • liczby kont klientów,
    • miejsca na serwerze;
  • bezpłatne certyfikaty SSL – darmowy dostęp do SSL Let’s Encrypt to już w zasadzie standard wśród hostingodawców. Zdarzają się jednak wyjątki, gdzie za tę podstawową ochronę trzeba dodatkowo zapłacić;
  • typ panelu zarządzania – użytkownicy zwykle lubią korzystać z tego, co już znają. Warto więc postarać się o to, by zyskali dostęp do standardowych i popularnych paneli Direct Admin lub cPanel. Są łatwe w obsłudze i mogą generować mniej problemów;
  • personalizacja panelu zarządzania – hosting reseller zwykle umożliwia dostosowanie panelu widocznego dla Twoich klientów do Twoich oczekiwań. Wstawisz tam swoje logo i wprowadzisz zmiany, by odbiorcy nie wiedzieli, że udostępniasz serwery firmy trzeciej. To wpłynie na wizerunek marki i jej profesjonalizm;
  • edytor stref DNS – pozwala na konfigurację stref tak, by nie wskazywały, że jesteś resellerem;
  • rodzaj dysków – szybkie dyski to większa szybkość ładowania stron WWW i zadowolenie użytkowników. Warto polegać na dyskach SSD, a najlepiej na kilkukrotnie szybszych SSD NVMe. Unikaj raczej ofert HDD, które działają zdecydowanie wolniej;
  • backupy – im są wykonywane na serwerze częściej, tym lepiej dla użytkownika. Jak najdłuższy powinien być również dostęp do kopii zapasowych;
  • wsparcie techniczne – problemy na samym serwerze mogą być na tyle poważne, że nie będziesz w stanie obsłużyć ich samodzielnie. Do Twojej dyspozycji powinno być profesjonalne wsparcie hostingodawcy. Musi działać na tyle sprawnie, by było w stanie rozwiązań Twoje problemy, zanim przełożą się one na niezadowolenie klientów;
  • oprogramowanie serwera – szczególnie polecane w ostatnim czasie jest LiteSpeed. Działa znacznie szybciej niż klasyczny Apache czy Nginx;
  • cena – skupienie nad cennikiem hostingodawcy to stały etap poszukiwań. Nie warto jednak szukać najtańszych rozwiązań. O wiele lepszą techniką jest skorzystanie z takich, które oferują najlepszy stosunek jakości do ceny. Dzięki temu klienci są zadowoleni z usług, a jednocześnie nie cierpią na tym portfele resellerów.

Analiza pakietu hosting reseller na przykładzie SeoHost

Czas przejść do konkretów, czyli analizy opłacalności hostingu reseller i jego specyfiki na „żywym” organizmie. Ja posłużyłem się jedną z najatrakcyjniejszych ofert na rynku – propozycją konta hosting reseller od SeoHost.

Zobacz: Kod rabatowy Seohost: zniżki | rabaty | kupony na hosting

Tani i Szybki Hosting Reseller NVMe

Poniżej opisałem wszystkie jego warunki i najważniejsze parametry. Następnie omówiłem jego najmocniejsze, ale również te nieco słabsze strony. Na koniec natomiast pokusiłem się o stworzenie kilku przykładów, prezentujących korzystanie z tego rozwiązania w praktyce. Uwzględniłem przy tym potencjalne zarobki przedsiębiorcy, który z takiej opcji chciałby skorzystać.

Główne pakiety hostingowe – porównanie

Hosting reseller w SeoHost to oddzielny typ usługi, oferowany obok szeregu usług dla użytkowników związanych z tworzeniem stron internetowych:

  • domen,
  • hostingu SSD NVMe,
  • hostingu SEO NVMe,
  • serwerów VPS,
  • serwerów dedykowanych,
  • administracji serwerami,
  • i innych.

Po przejściu do odpowiedniej zakładki zobaczyłem osiem pakietów hostingu reseller do wyboru. Każdy z nich ma nazwę „RESELLER HR”, a różnią się numeracją oraz oczywiście specyfikacją. Wszystkie oferują nielimitowany transfer, bazy danych oraz konta email. Różni je natomiast pojemność konta:

  • HR1 – 10 GB,
  • HR2 – 30 GB,
  • HR3 – 50 GB,
  • HR4 – 100 GB,
  • HR5 – 200 GB,
  • HR6 – 300 GB,
  • HR7 – 400 GB,
  • HR8 – 600 GB.

Miejsce oferowane przez serwer możesz swobodnie rozdzielać między swoich klientów. Jest to zatem bardzo ważny aspekt, który jest jednym z decydujących podczas wyboru oferty.

Ponadto każda z opcji gwarantuje:

  • bezpłatne certyfikaty SSL Let’s Encrypt,
  • darmowe przeniesienie danych witryn i skrzynek pocztowych,
  • nielimitowany transfer,
  • LiteSpeed web engine + LS Cache,
  • nielimitowaną liczbę domen,
  • Imunify 360,
  • instalator skryptów i aplikacji (moduł Installatron),
  • kilka dostępnych wersji PHP (od najnowszej do PHP 5.4),
  • niskie TTFB,
  • dostęp do SSH,
  • kopie zapasowe i dostęp do tych z ostatnich 7 dni z poziomu panelu zarządzania,
  • Firewall i Anty DDoS.

Co zyskasz z hostingiem reseller w SeoHost?

Kwestią, która interesuje mnie jako potencjalnego klienta szczególnie, to ułatwienia, które może zaproponować mi SeoHost. Tych dla nowych użytkowników jest całkiem sporo, a na pierwszym miejscu wymienić warto wsparcie doradcze. Ma ono na celu optymalizację prędkości działania zasobów na nowym hostingu. To rzeczywiście przydatne, bo nawet początkujące w tej branży osoby nie zostaną pozostawione same sobie. Porady doświadczonego hostingodawcy mogą ułatwić pracę z klientami i przygotowanie oferty.

Osoby, które mają konta hostingowe w innych firmach, mogą skorzystać z darmowej migracji. Cały proces nie wydaje się skomplikowany i odbywa się praktycznie bez mojego udziału. Jego przebieg SeoHost opisuje w kilku krokach:

  1. rejestracja i zgłoszenie potrzeby przeprowadzenia migracji,
  2. analiza danych przez profesjonalistów i zaplanowanie jej na odpowiadający mi termin,
  3. transfer danych,
  4. test poprawnego działania zasobów po migracji i zmiana delegacji domen na nowy hosting (wykonywane przez zespół SeoHost),
  5. otrzymanie informacji o udanym przeprowadzeniu migracji.

W praktyce więc wszystko dzieje się bez większego wysiłku z mojej strony. W dodatku – jeśli specjaliści zauważą potencjalną szansę na przyśpieszenie działania moich stron i ich optymalizację, to mnie o tym poinformują za darmo. To miły akcent, który (po raz kolejny) przyda się szczególnie początkującym użytkownikom, a nie kosztuje nawet złotówki.

Tym, co wyróżnia ofertę hostingu reseller od konkurencji, jest również atrakcyjna cena poszczególnych pakietów. Do tej kwestii przejdę natomiast w dalszej części tekstu. Najpierw przeanalizujmy tę opcję pod względem technicznym.

Technologia

SeoHost deklaruje, że Hosting Reseller NVMe jest co najmniej 7-krotnie szybszy od usług opartych na dyskach SSD. Wszystko dzięki autorskim konstrukcjom serwerowym, zapewniającym wydajność wyprzedzającym konkurencję.

Informacje te dotyczą porównania z przeciętnym serwerem opartym o dyski SSD. Oprócz oprędkości, SeoHost gwarantuje również niewyczerpaną ilość IOPS. Macierze dyskowe NVMe sa w stanie obsłużyć 2 miliony operacji wejścia /wyjścia w ciągu sekundy.

Usługa hosting reseller oferuje najwydajniejszy silnik webowy – Lite Speed Web Server. Jest on zdecydowanie wydajniejszy od podstawowych ofert konkurencji. W przypadku stron statycznych jest to 3-krotnie wyższy wynik od Apache i min. 2,5-krotnie dla aplikacji PHP.

SeoHost nie zaniedbał ponadto kwestii pamięci podręcznej. Oferuje większą szybkość działania stron internetowych dzięki wdrożonemu modułowi Lite Speed Cache. To rozwiązanie darmowe, które można wdrożyć dla wielu skryptów, np.:

  • Drupal,
  • WordPress,
  • Open Cart,
  • Magento,
  • Presta,
  • i innych.

Wsparcie w rozwoju

SeoHost wspiera przedsiębiorców, freelancerów i agencje interaktywne, które z nim współpracują. Oferuje możliwość prowadzenia własnego, niewielkiego hostingu przez te podmioty. Jednocześnie umożliwiając im oferowanie usług hostingowych własnym klientom.

Po wybraniu konkretnego pakietu mam dostęp do określonych w umowie zasobów. Mogę więc przydzielać moim użytkownikom oddzielne konta z osobnym logowaniem. Każdy ma „swoją część” serwera, w obrębie której ma szansę niezależnie działać.

Co jednak, jeśli proporcje zaczną się zmieniać i konieczne będzie wprowadzanie zmian? SeoHost umożliwia modyfikację podziału zasobów między poszczególne konta. Co więcej, bez problemu też w każdym momencie mam szanse na zmianę swojego pakietu hosting reseller. Gdy więc pozyskam więcej klientów, którym zacznie brakować miejsca, mogę przejść szybko na wyższą opcję. Nie powoduje to przestojów w działaniu już utworzonych kont.

Jako zaletą postrzegam też to, że koszt utrzymania poszczególnych pakietów hosting reseller pozostaje niezmienny. Przy przedłużaniu umowy nie muszę więc obawiać się podwyżek. W ciągu roku zdarzają się ponadto kody rabatowe, które można wykorzystać do aktywacji nowych serwerów na atrakcyjnych warunkach. Warto poczekać na ich pojawienie się, szczególnie gdy i tak planujemy zwiększenie wykupionego miejsca.

Bezpieczeństwo

Hosting reseller w SeoHost gwarantuje separację poszczególnych kont. W praktyce więc każdy „profil”, który założę dla klienta, ma własne zasoby i działa niezależnie od pozostałych. To znaczna przewaga tego rozwiązania nad hostingami współdzielonymi. Jeśli jedno z kont ulegnie przeciążeniu albo zostanie zaatakowanie lub zainfekowane, pozostałe są nadal bezpieczne.

Na tym jednak zabezpieczenia SeoHost się nie kończą. Hosting oferuje nadzór zautomatyzowanego systemu bezpieczeństwa Imunify360. To 6-poziomowe zabezpieczenie serwera przed wszelkimi atakami malware. Jest oparte na technologii stada, wspieranej przez algorytmy sztucznej inteligencji. Dodatkowo nad bezpieczeństwem użytkowników czuwa Firewall i AntyDDoS RADWARE. Zapewniają one dodatkową warstwę ochrony przed atakami z zewnątrz.

Centrum danych

SeoHost jest hostingodawcą z wieloletnim stażem. Trudno się wobec tego dziwić, że dysponuje zaawansowanym i bezpiecznym centrum danych, opartym na nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych. Ma ono klasyfikację TIER III+, co oznacza, że poziom jego niezawodności musi wynosić minimum 99,982 proc. To bardzo satysfakcjonujący wynik, gwarantujący praktycznie nieprzerwaną dostępność usług. Serwerownia zapewnia ponadto pełną redundację sieci internetowej i zasilania.

Udogodnienia

Oprócz wygodne migracji i wsparcia klienta SeoHost proponuje również kilka innych udogodnień. Przede wszystkim podkreślić tu należy dostęp SSH. Dzięki niemu wszelkie zmiany na serwerze mogą być realizowane bez konieczności pobierania plików na dysk komputera. To znaczna swoboda, którą docenisz zarówno Ty, jak i Twoi klienci.

Kolejna kwestia to wspominany już wcześniej instalator skryptów i aplikacji. Installatron zostaje przypisany do każdego z utworzonych kont. Wszyscy użytkownicy mogą więc sami zarządzać swoimi kontami i z pomocą kilku kliknięć zainstalować tam te rozwiązania, na których im zależy.

Nie bez znaczenia jest ponadto możliwość tworzenia kopii zapasowych z panelu serwera. W razie wystąpienia poważniejszych problemów możliwy jest błyskawiczny powrót do momentu, gdy wszystko działało prawidłowo.

Ile kosztuje dostęp do usług hostingowych typu hosting reseller w SeoHost?

Po poznaniu możliwości technologicznych hostingu reseller w SeoHost czas przejść do kwestii finansowych. Każdy pakiet oferuje te same warunki, z wyjątkiem pojemności. Wynika więc z tego, że to właśnie ona jest odpowiedzialna za różnice w cenach poszczególnych opcji. Te natomiast są naprawdę duże. Przebierać możemy między ofertami kosztującymi od 267 zł do nawet 5297 zł rocznie. Ceny poszczególnych pakietów prezentuje zestawienie zaczerpnięte z oficjalnej strony Seohost.pl.

Cennik hostingu reseller w Seohost

Warto wziąć tu pod uwagę fakt, że SeoHost nie narzuca limitu kont w poszczególnych pakietach. Dla osób zajmujących się tworzeniem stron WWW dla klientów jest to rozwiązanie wyjątkowo wygodne. Samodzielnie mogą oszacować bowiem, jaka pojemność jest bowiem potrzebna na jeden serwis. Na tej podstawie oraz potencjalnej liczbie klientów jestem w stanie ustalić, który pakiet jest dla mnie najlepszy.

Po wybraniu danej opcji i zobaczeniu jej ceny mam prostą ścieżkę do stworzenia własnej oferty. SeoHost nie narzuca, jak będzie ona wyglądała. Samodzielnie więc przygotowuję różne warianty do wyboru, ich warunki, rozdysponowuję zasoby i określam ceny. Do kwestii opłacalności takiego przedsięwzięcia natomiast przejdę za moment.

Zalety i wady hostingu reseller w SeoHost

Na ten moment oferta SeoHost dla resellerów hostingu jest jedną z najciekawszych propozycji na rynku. Przyciągnęła moją uwagę z kilku powodów, które poniżej wymieniłem jako jej największe zalety. Nie oznacza to jednak, że takie rozwiązanie jest pozbawione wad. Z pewnością nie jest to rozwiązanie dla każdego. Propozycja tej firmy mogłaby być zresztą jeszcze lepsza, co uwzględniłem w spisie wad.

Zalety hostingu reseller SeoHost:

  • dostęp do takich samych możliwości w każdym pakiecie,
  • nielimitowany transfer, liczba baz danych i kont email,
  • nielimitowana liczba kont użytkowników,
  • swoboda rozdzielania zasobów między klientów,
  • bezpłatne certyfikaty SSL,
  • darmowa migracja,
  • wsparcie profesjonalistów i sprawny support,
  • dostęp SSG i wygodny instalator,
  • zaawansowane zabezpieczenia i rzetelna serwerownia,
  • silnik webowy gwarantujący wysoką wydajność,
  • szybkie dyski,
  • darmowy moduł pamięci podręcznej, rzetelny usługodawca,
  • najtańsze opcje w bardzo przystępnych cenach,
  • możliwość personalizacji paneli użytkowników i oferowania hostingu jako „swojego”,
  • wiele pakietów cenowych do wyboru.

Wady reseller hosting w SeoHost:

  • pakiety różniące się wyłącznie pojemnością, przez co klienci najkosztowniejszych opcji mogą czuć się zaniedbani,
  • brak rozwiązań dla resellerów potrzebujących pojemności powyżej 600 GB,
  • brak możliwości wyboru między DirectAdmin a cPanel.

Ile można zarobić na hostingu reseller?

Znamy ofertę hostingu reseller SeoHost oraz jego ceny. Przyjrzałem się jego najmocniejszym oraz zdecydowanie słabszym stronom. Czas więc na oszacowanie, czy na skorzystaniu z tego rozwiązania rzeczywiście można zarobić, a jeśli tak, to ile?

Poniższe przykłady będą oczywiście szacunkowe. W końcu każdy przedsiębiorca może samodzielnie ustalać ceny i marże oferowanych produktów czy usług. Stawki różnią się też w zależności od rozbudowanej oferty danej firmy, zasobności jej portfela, rozpoznawalności i wielu innych aspektów. Wyliczenia te pozwolą jednak w przybliżeniu zorientować się, jak ten sektor biznesu funkcjonuje w praktyce.

Dla ograniczenia ilości zmiennych załóżmy, że jestem samodzielnym freelancerem tworzącym strony internetowe. Nie mam większych kosztów działalności, takich jak wynajem biura czy pensje pracowników. W swojej ofercie mam kilka pakietów do wyboru, a popularnością cieszy się ten składający się z:

  • zaprojektowania witryny,
  • wykupienia domeny internetowej,
  • wykupienia miejsca na serwerze współdzielonym,
  • wdrożenia strony,
  • oddania jej klientowi.

Skupiam się na prostych witrynach, maksymalnie do kilku podstron, tworzonych w WordPress. Moi klienci są niewymagający, poszukujących najniższych stawek na rynku i preferują witryny statyczne. Wielu z nich nie potrafi samodzielnie zarządzać stroną i po wdrożeniu nie wprowadza na nich większych zmian. 

Cena uzależniona jest od rozmiaru projektu i wdrażanych technologii. Zwykle natomiast wynosi średnio 1700 zł za stronę. Od tego odejmuję koszt wykupienia domeny (50 zł) i hostingu (150 zł). Większość zleceń jest jednorazowa i ciągle poszukuję nowych odbiorców. Na jednym projekcie „na rękę” zarabiam średnio 1500 zł, .

Jak moja oferta zmieni się po skorzystaniu z hostingu reseller? Przede wszystkim mogę dzięki temu wprowadzić w niej modyfikacje i rozszerzyć ją o własny hosting opłacany na rok z góry. Dzięki temu być może za rok otrzymam kolejny przelew, o ile klient nie przeniesie serwisu. To poprawa bezpieczeństwa finansowego mojej działalności.

A co z samym zarobkiem? Załóżmy, że decyduję się na najtańszy wariant hosting reseller HR2 za 267 zł na rok w SeoHost. Zyskuję w ten sposób 10 GB. Przy średniej wielkości strony moich klientów wynoszącej ok. 500 MB teoretycznie pozwoli mi to na prowadzenie 20 niezbyt rozbudowanych kont. Chcę zacząć powoli, więc moim celem jest zdobycie 10 klientów. 

Wariant 1 – bez podnoszenia stawki za stronę WWW

W wariancie pierwszym nie podnoszę stawki za stronę. Dodatkowo oferuję hosting na rok, by zwiększyć zainteresowanie moją ofertą. W tym przypadku na każdym z 10 klientów „zarabiam” po 150 zł, bo nie wykupuję dla nich hostingu. Daje mi to nadwyżkę 1500 zł. Koszt domeny pozostaje taki sam. Od nadwyżki odejmuję koszt opłaty dla SeoHost 267 zł, jestem więc „do przodu” o 1233 zł rocznie (bo wykupiony pakiet hostingu zakłada rok użytkowania).

Wariant 2 – podnosząc stawkę za stronę WWW

W wariancie drugim podniosę nieco ceny pakietów, ze względu na większą wygodę użytkownika. Średnia cena za stronę wynosi od tej pory 2000 zł (wzrost z 1700 zł). Zyskuję więc w perspektywie rocznej wyżej wyliczone 1233 zł oraz dodatkowe 3000 zł (300 zł x 10 klientów). W sumie więc zarabiam 4233 zł. Po podzieleniu tej kwoty przez 12 miesięcy „opieki” nad klientami nadal nie jest to imponująca kwota. Daje już natomiast realną nadzieję na powiększenie zysków, gdy w grę wchodzić będzie wyższa marża i większa liczba użytkowników.

Reseller hosting – czy się opłaca?

Jak widzisz, powyższe wyliczenia nie prezentują zbyt spektakularnych zysków. Pamiętaj jednak, że wziąłem pod uwagę najtańszą opcję hosting resellera i duży zapas miejsca na serwerze. Jeśli zauważysz zainteresowanie, możesz sięgnąć po większą przestrzeń i obsługiwać kolejnych klientów. Im będzie ich więcej, tym wyższe zyski będziesz w stanie wygenerować, dochodząc do znacznego zwiększenia przychodów w skali roku.

Pamiętaj przy tym jednak, że przez cały rok musisz dbać o potrzeby użytkowników. W swojej grupie docelowej celowo podkreśliłem, że mowa tu o niezbyt wymagających osobach. Może jednak okazać się, że część z nich będzie zajmowała dużo Twojego czasu. Ostatecznie więc konieczne jest przeliczenie zysków na roboczogodziny. Przy wielu odbiorcach może Ci też zwyczajnie nie starczyć czasu na samodzielny support. To natomiast wymaga rozważenia zatrudnienia wsparcia, co generuje dodatkowe koszty. Jednocześnie natomiast dodatkowo zwiększa potencjalną liczbę użytkowników, których będzie w stanie obsłużyć Twoja firma.

Reseller hosting – czy warto z niego skorzystać?

Hosting reseller bez wątpienia jest interesującym typem usługi. Może się opłacać i sprawić, że zasoby Twojego portfela znacznie wzrosną. Z drugiej strony jednak nie jest to opcja dla każdego. W wielu sytuacjach możesz wcale na niej nie zarobić lub nie będzie to opłacalne, po uwzględnieniu włożonego w to wysiłku.

Hosting reseller sprawdzi się przede wszystkim w przypadku przedsiębiorców, którzy mogą rozszerzyć z jego pomocą swoją ofertę. Doskonale wpasuje się w propozycje freelancerów, webmasterów i agencji tworzących strony internetowe. Firmy te zaoferują klientom nie tylko projekt i wdrożenie witryny, ale też serwer, na którym się znajdzie. Zyskają swoje konta, dostęp do dodatkowych usług zarządzania swoim miejscem w sieci i nadzór specjalistów. Ty w ten sposób będziesz w stanie dotrzeć też do nowych odbiorców, zwiększając swoje potencjalne zarobki.

Z takiej usługi warto skorzystać też, gdy samemu dysponuje się większą liczbą domen czy stron WWW. Dzięki temu możesz zarządzać nimi z jednego miejsca. Zwiększasz też ich ochronę i zabezpieczenia.

Kiedy nie warto decydować się na takie rozwiązanie? Przede wszystkim wtedy, gdy Twój potencjalny klient nie jest nim zainteresowany. Nie ma sensu generować dodatkowych kosztów, jeśli masz uzasadnione podstawy, by sądzić, że to się nie opłaci. Część firm bazuje np. na klientach, dla których priorytetem jest jak najniższa cena. W takim przypadku dostęp do nowych możliwości za dodatkową opłatą (tj. opieką roczną nad stroną) może nie znaleźć zrozumienia.