Darmowy hosting: czy bezpłatny hosting jest możliwy? Na co uważać? Różnice między darmowym a płatnym hostingiem.

Za darmo

Darmowy hosting stron internetowych kusi wielu przedsiębiorców i twórców internetowych. Kto by nie chciał stworzyć własnego miejsca w sieci i to zupełnie za darmo? Przed podjęciem ostatecznej decyzji warto jednak sprawdzić, czy to rozwiązanie jest rzeczywiście dla Ciebie. Wiele zależy od tego, jaką stronę WWW chcesz prowadzić, do czego ma ona służyć i kto ją będzie odwiedzał. Za słowem „darmowy” często kryje się też szereg warunków i zasad, z którym użytkownik musi się pogodzić. Z tego powodu darmowy hosting WordPress czy dla innego CMS nie przypadnie do gustu każdemu.

Bezpłatny hosting — czy to możliwe?

Teoretycznie rzeczywiście istnieją witryny hostingowe, które oferują bezpłatne miejsca na serwerze. Dodatkowo często można trafić nawet na darmową nazwę domeny. To motywuje początkujących użytkowników do tworzenia stron internetowych. Problem jednak w tym, że te oferty nigdy nie są w pełni darmowe. Przynajmniej nie w powszechnym rozumieniu tego słowa. Najczęściej bowiem rzeczywiście nie zapłacisz pieniędzmi. Wynagradzasz usługodawcom to natomiast inny sposób. W zamian za ominięcie płatnych planów, musisz zgodzić się np. na:

  • wyświetlanie reklam na ich stronach;
  • wiadomości reklamowe;
  • linki marketingowe.

Rzeczywiście strona internetowa zostanie stworzona i będzie miała swoje miejsce na serwerze. W większości przypadków da się na nią wejść i na pierwszy rzut oka nie różni się od witryn stojących na płatnych hostingach. Diabeł jednak kryje się w szczegółach.

Czym płatny hosting różni się od darmowego?

Pierwszą odpowiedzią na powyższe pytanie, która przychodzi na myśl, jest „cena”. To oczywiście prawda. Te dwa typy jednak różni od siebie o wiele więcej kwestii, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Najważniejsze punkty w skróconej formie prezentuje poniższa tabela. Pod nią przyjrzeliśmy się dokładniej każdej z wymienionych różnic.

Hosting Pojemność Reklamy Pozycjonowanie Limity i ograniczenia Obsługa klienta/pomoc techniczna Certyfikat SSL
Płatny Najtańsze pakiety 5-30 GB Właściciel strony decyduje o ich obecności. Przynoszą mu korzyści finansowe Łatwiejsze Zgodne z pakietem, często bez żadnych limitów Darmowa i sprawnie funkcjonujące Możliwość wprowadzenia lub kupienia. W niektórych hostingach darmowy certyfikat SSL
Bezpłatny Zwykle do 1 GB Umieszczane na stronie bez wiedzy właściciela. Nie przynoszą mu korzyści finansowych Trudniejsze Niskie limity transferu, często brak poczty e-mail Długi czas oczekiwania na kontakt lub jego brak W wielu przypadkach brak możliwości skorzystania z SSL lub za dopłatą

Pojemność hostingu

Tworząc stronę internetową, zwróć uwagę na pojemność oferowaną przez hosting. Jest to miejsce na serwerze, które będzie do Twojej dyspozycji. Możesz tam trzymać pliki niezbędne do wyświetlania witryny. Obecnie nawet najtańsze hostingi gwarantują przynajmniej kilka GB powierzchni. Często w atrakcyjnej cenie znaleźć można nawet pakiety po 20-30 GB i większe. To motywuje do tworzenia witryn rozbudowanych. Mogą być rozwinięte i pełne wartościowego contentu, wpisów i zdjęć. Bez obaw możesz robić w nich wszystko, by były czytelne i przyjemne w użytkowaniu dla Twoich klientów.

W przypadku darmowych dostawców hostingu często tego miejsca jest zdecydowanie za mało. Niektóre firmy oferują do 1 GB pamięci, często jednak jest to zaledwie 200 czy 300 MB. Jak zapewne się domyślasz, taki Web Hosting nie pozwala na stworzenie zaawansowanej, porządnej strony. Nie wystarczy to nawet do wrzucenia do witryny kilku zdjęć. Zapomnij więc o bardziej zaawansowanych rozwiązaniach.

Reklamy na stronie internetowej

Płatne plany hostingowe często wybierają osoby, które na swoich stronach chcą realnie zarabiać. Nie mówimy tu tylko o wizytówkach, które mają przyciągać klientów. Chodzi o sytuacje, w których na stronie wyświetlane są reklamy. Dzięki nim właściciel czerpie profity. Mogą to być banery prezentowane przez sieć reklamową Google, jak i reklamy umieszczane samodzielnie. Promować w ten sposób możesz też inne firmy, instytucje czy sklepy, z którymi podjąłeś współpracę. To szansa na zarobienie porządnych pieniędzy, którą bezpłatny hosting jednak całkowicie zaprzepaszcza. Przynajmniej dla Ciebie.

W wersji darmowej na stronach również pojawiają się reklamy, ale Ty na nich niestety nie zarobisz. Zależnie od umowy, mogą one być wyświetlane bez Twojego nadzoru, w zamian za darmowe korzystanie z hostingu. W ten sposób zarabia na nich hostingodawca, nawet jeśli to Ty sprawisz, że witryna staje się popularna. Co więcej, w większości przypadków nie masz wpływu na treść wyświetlanych materiałów. Może się okazać, że będą one wyglądały nieprofesjonalnie czy nieodpowiednio w stosunku do tematyki strony. Kto wie, czy nawet niespodziewanie nie zaczniesz promować swojej konkurencji!

Pozycjonowanie płatnego i darmowego hostingu

Płatne hostingi dbają o swoją reputację. Robią wszystko, by być pozytywnie weryfikowanymi przez algorytmy Google. Strony na nich stawiane zwykle dobrze się pozycjonują. Dzięki łatwiejszej optymalizacji możesz dzięki nim wiele osiągnąć. Dobrze dobrany content, przestrzeganie zasad SEO oraz prędkość działania. Wszystko to sprawi, że Twoja witryna przyciągnie wielu nowych użytkowników.

W przypadku darmowych hostingów sprawa zdecydowanie się komplikuje. Zacznijmy od niestandardowej nazwy domeny, bo właśnie taką wiele z nich oferuje. Google uznaje je za podejrzane, bo podobnych używają cyberprzestępcy. Z tego powodu algorytmy niechętnie promują tego typu witryny. Kolejna kwestia to ich dość powolne działanie. Darmowy host rzadko działa szybko. Przekłada się to na długi czas oczekiwania na wywołanie strony.

Pierwsza strona internetowa w wyszukiwarce internetowej zawsze przyciąga najwięcej odbiorców. Im niższa pozycja, tym słabsze wyniki. Korzystając z mało wiarygodnych, darmowych hostingów, musisz pogodzić się z tym, że nie będziesz miał zbyt wielu odwiedzin. Wyjątkiem jest sytuacja, w której będziesz ją samodzielnie promować na inne sposoby. To jednak wymaga zwykle czasu i dodatkowych środków.

Darmowe domeny

Darmowy hosting często oferuje bezpłatną nazwę domeny. To atrakcyjna opcja np. dla:

  • osób, które chcą poćwiczyć tworzenie witryny;
  • budują stronę tylko dla ograniczonego grona odbiorców.

Wynika to z faktu, że taką darmową domenę najczęściej cechuje niestandardowa nazwa. Bywają to ciągi przypadkowych znaków, które na pierwszy rzut oka wyglądają dość podejrzanie.

Standardowi użytkownicy internetu zwykle unikają domen, które mają niecodzienne nazwy. Trudno je zapamiętać i jest niewielka szansa, że użytkownik wpisze je samodzielnie. Domena jest wizytówką strony promującej firmę, przedsiębiorcę, artystę czy innego rodzaju działalność. Skorzystanie z opcji darmowej najczęściej się nie sprawdza i jedynie odstrasza potencjalnych klientów.

Limity i ograniczenia

Standardowe płatne hostingi najczęściej oferują swoim klientom kilka różnych pakietów. Zawartych jest w nich wiele elementów, takich jak dostęp do m.in.:

  • poczty e-mail (kilka bądź kilkanaście skrzynek. Czasem ich liczba jest nawet nieograniczona);
  • szablonów stron internetowych i wygodnego panelu obsługi konta;
  • limitu transferu (zwykle bardzo wysoki, a coraz częściej bez żadnego limitu);
  • pojemności hostingu (od kilku do kilkudziesięciu GB, a w wyższych pakietach nawet kilkaset).

Poszczególne pakiety różnią się od siebie warunkami, np. udostępniając większą pojemność i więcej kont e-mail w droższych opcjach. Dzięki temu użytkownik sam ocenia, jakie parametry są mu niezbędne. Łatwo może określić, które rozwiązanie będzie dla niego najlepsze. Bierze tu pod uwagę zarówno cenę, jak i funkcjonalność. W przypadku hostingów bezpłatnych często darmowe konto e-mail w ogóle nie jest dostępne.

Limity transferów zwykle też są ograniczone do absolutnego minimum. Zdarzyć się może, że niewielki pakiet zostanie wykorzystany bardzo szybko. Strona w takiej sytuacji zostaje całkiem zablokowana. Stawia Cię to w bardzo złym świetle przed odbiorcami. Problemy z limitem transferu przekładają się także na prędkość działania strony. Ta kwestia również jest szczególnie istotna dla potencjalnych użytkowników. Niewielu internautów jest gotowych czekać na otwarcie strony kilkadziesiąt sekund. Taka usługa najczęściej nie daje nawet gwarancji SLA, która stanowi pewność jakości usługi.

Obsługa klienta i pomoc techniczna

Jeśli korzystasz z hostingu płatnego, to Twojej strony dogląda wielu specjalistów. Możesz:

  • kontaktować się z nimi w kwestiach technicznych,
  • zwracać się z prośbą o pomoc merytoryczną,
  • prosić o interwencję w przypadku niespodziewanych zdarzeń i awarii.

Najczęściej takie hostingi bardzo dbają o sprawną obsługę klienta. Dzięki niej zdobywają dobre opinie i przyciągają nowych użytkowników. Na wysokim poziomie stoi u nich też typowa pomoc techniczna.

To instytucje, które zatrudniają fachowców z różnych dziedzin. Dzięki temu z ich usług mogą korzystać zarówno osoby początkujące, jak i specjaliści. Dla tych ostatnich mogą być tam przygotowane np. serwery dedykowane czy inne, zaawansowane rozwiązania i funkcje.

W przypadku hostingów darmowych, obsługa klienta najczęściej pozostawia wiele do życzenia. Pracownicy nie śpieszą się z udzielaniem odpowiedzi na zadawane im pytania. Często nawet nie ma z nimi żadnego kontaktu. Wszystko oczywiście zależy od firmy. Czasem jednak pomoc techniczna bywa przewidziana wyłącznie dla użytkowników korzystających z taryf płatnych. Przedsiębiorstwa z darmowym hostingiem często też rzadko robią kopie zapasowe. Może odbywać się to np. raz na kilka dni. Właściciel strony może też mieć dostęp tylko do kilku ostatnich wersji i przez ograniczony czas.

Bezpłatny certyfikat SSL

Powoli standardem staje się to, że najlepsze hostingi oferują darmowe certyfikaty SSL. Zwiększa to bezpieczeństwo witryny, ale również poprawia jej wizerunek. Strona wygląda profesjonalnie, a użytkownicy mogą mieć pewność, że ich dane są bezpieczne.

Posiadając darmową stronę na mało wiarygodnym hostingu, raczej nie masz co liczyć na darmowy certyfikat SSL. Co więcej, często firmy te nawet nie oferują wykupienia go dodatkowo. W takiej sytuacji nabyć go możesz wyłącznie bezpośrednio u organu wydającego lub darmowego źródła działającego społecznie. Nawet jeśli darmowy hosting ma w swojej ofercie SSL, to najpewniej będziesz musiał za niego zapłacić.

Kiedy darmowy hosting stron internetowych ma sens?

Płatny plan hostingowy ma zdecydowanie więcej zalet i gwarantuje większe możliwości. Dostęp do nowoczesnych baz danych, nieograniczona przepustowość, darmowy SSL, brak reklam i akceptowalne limity. Wszystko to zyskasz za stosunkowo niewielką cenę.

Na rynku są hostingi, które atrakcyjne opcje oferują nawet za kilka/kilkanaście złotych miesięcznie. W pakiecie często jest też od razu darmowy certyfikat bezpieczeństwa. W jednym miejscu zarejestrujesz też po okazyjnej cenie własną domenę.

Nie oznacza to jednak, że darmowe hostingi nie mają żadnego sensu. Sprawdzą się w przypadku osób, które potrzebują stworzyć stronę, ale nie dla zysków. Może to być powód, przez który nie zamierzają one za nią płacić ani złotówki. Przykładem mogą być tu np.:

  • studenci realizujący projekty uczelniane;
  • uczniowie wykonujący zaliczenia z informatyki;
  • osoby, które chcą nauczyć się budować strony WWW;
  • użytkownicy tworzący stronę na potrzeby małej, wewnętrznej społeczności;
  • twórcy blogów tematycznych, którym nie zależy na zarobku.

Darmowe hostingi świetnie nadają się do nauki i zabawy. W takich przypadkach nikogo nie odstraszy podejrzana domena czy niepasujące do tematyki reklamy.

Jest to też idealny poligon doświadczalny dla osób wprawiających się w budowę witryn internetowych. Możesz na nich eksperymentować i sprawdzać swoje umiejętności. Nie wydasz na to ani grosza. Dzięki zdobytej wiedzy za to z czasem być może otworzysz własny, bardziej zaawansowany serwis. Stanie on na porządnym, płatnym hostingu.

Płatny czy darmowy hosting będzie lepszy dla Twojej witryny?

Pamiętaj, że „darmowy hosting” nigdy nie jest naprawdę „darmowy”. To prawda — nie wydasz na niego ani złotówki. Zapłacisz za korzystanie z niego jednak w inny sposób. Ceną będą zszargane nerwy, męczenie się z limitami i szereg innych problemów. Zdecydowanie nie jest to dobre miejsce na tworzenie profilu firmowego czy swojej wizytówki. Aspekty wizerunkowe są tu mocno zaniedbane i raczej nie przyciągną do Ciebie rzeszy klientów.

Darmowe pakiety to również nieodpowiednie rozwiązanie dla Ciebie, jeśli zamierzasz stworzyć zaawansowaną witrynę. Budowa sklepów internetowych czy skomplikowanych serwisów z wieloma podstronami przerośnie możliwości tej usługi. Celem takich przedsięwzięć zresztą i tak jest przyciąganie z czasem coraz większej liczby użytkowników. Limity darmowych hostingów natomiast na to nie pozwolą.

Jeśli chcesz się uczyć tworzenia stron lub zbudować małego bloga, to darmowy hosting będzie idealny. Nie wydasz ani grosza i zobaczysz, jak wygląda praca z usługami serwerowymi w praktyce. Upewnij się jednak, że wszyscy potencjalni użytkownicy tej witryny wiedzą, jakimi niedogodnościami obarczone jest korzystanie z darmowych hostingów. Jeśli wszystkim to odpowiada — do dzieła!